Směrnice Ministerstva školství č. 002/2017
Komu:
Směrnice je určena ředitelům škol a výchovné pracovníky, do jejichž pracovní náplně patří výchova pomocí tělesných trestů.
Předmět:
Projevování vděku za udělení trestu
Na základě inspekcí a analýz provedených v minulém roce jsme se rozhodli více zaměřit na psychologii závěrečné fáze tělesného trestu.
Žáci by neměli brát výprask jako újmu nebo příkoří, nýbrž jako výchovnou proceduru, která se děje v jejich zájmu a v zájmu správného formování jejich osobnosti.
Aby si žáci tuto funkci výprasku řádně osvojili, považujeme za důležité vést je k vyjádření vděčnosti za udělenou výchovnou lekci. Tato fáze trestu se dosud zanedbávala.
Jak správně postupovat:
1.
Po udělení výprasku, respektive všech jeho součástí (pokud je udělován v různých polohách a různými nástroji), je žák povinen vychovateli za trest způsobně a upřímně poděkovat a zároveň potvrdit, že byl trest přínosný, a že si z něj odnáší poučení.
Poděkování a zhodnocení výprasku proběhne slovně, a to v souladu s tímto modelovým příkladem:
Paní ředitelko, děkuji vám za udělení výprasku.
Výprask považuji za spravedlivý a užitečný.
Věřím, že díky němu nebudu opakovat stejné chyby.
2.
Žák následně stvrdí svá slova podáním ruky vychovateli, případně na výzvu vychovatele i políbením ruky, která tělesný trest vykonala.
Slovní poděkování a podání či políbení ruky by měl žák provést za současného dodržování očního kontaktu s vychovatelem.
Pokud vychovatel vyhodnotí některý z projevů díků za nedostatečný či neupřímný, je v jeho kompetenci vyžadovat jeho opakování, anebo, v případě žákova odmítavého postoje, udělit dodatečný tělesný trest.
Vynikající směrnice. Myslím, že poděkování a projevy vděčnosti za výprask k němu neodmyslitelně patří. Tělesné tresty to povyšuje do vyššího levelu.
Tak tuto směrnici mi poslal jeden z mých velice snaživých žáků a hned jsem ji na určité nezbedníky začala aplikovat. Přeci je to směrnice Ministerstva školství, tak by se neměla přehlížet a měla by se dodržovat! 🙂